Priča o uspješnom, mladom hrvatskom inovatoru koji je proizveo najbrži električni automobil na svijetu počinje još u srednjoškolskim klupama, razvojem prvih inovacija i sudjelovanju na brojnim natjecanjima. Automobilska tvrtka Rimac Automobili d.o.o., osnovana 2009. godine u Svetoj Nedelji, izrasla je iz garažnog hobija svog osnivača Mate Rimca. Primarni cilj tvrtke bio je izgraditi prvi električni sportski automobil na svijetu. Autor u članku daje pregled nastajanja kompanije, koja je danas u središtu medijske pažnje s osvrtom na strateška partnerstva te financijsko poslovanje.
Početci kompanije Rimac automobili d.o.o.
Društvo Rimac Automobili d.o.o osnovano je 2009. godine u Hrvatskoj, sa sjedištem u Svetoj Nedelji. Primarna djelatnost društva je projektiranje, razvoj i proizvodnja električnih automobila, a osnivač tvrtke je mladi poduzetnik i inovator Mate Rimac.
Mate Rimac rođen je u Livnu, u Bosni i Hercegovini iz koje se kao trogodišnjak s obitelji preselio u Njemačku. 2000. godine vraća se u Hrvatsku te već u tinejdžerskoj dobi pokazuje talent i inovativnost, dobiva višestruke lokalne i internacionalne nagrade, ponajprije zahvaljujući projektu iGlove. Upravo od novca zarađenog od nagrada, kupuje rabljeni BMW E30 323i s kojim će uskoro započeti budućnost tvrtke. Sudjeluje u automobilskim utrkama, gdje tijekom jedne utrke motor eksplodira. Mate se odlučuje zamijeniti klasični motor i automobil pretvoriti u električni sportski automobil. S vremenom automobil postiže tehnički napredak i daje sjajne rezultate na utrkama, u kojima osvaja prvo mjesto u konkurenciji 300 automobila.
O svojim početcima zasigurno najzornije može svjedočiti sam Mate Rimac koji je za medije i sam ispričao svoju priču o razvoju prvog hrvatskog električnog automobila: „Sve je počelo s BMW kockicom. Stari BMW koji mi je služio za utrke imao je benzinski motor koji bi se pokvario već nakon par utrka, tako da sam ga odlučio zamijeniti nečim kvalitetnijim, što je uz niz dorada i neuspjelih pokušaja ipak rezultiralo prvim električnim motorom. Ugradio sam motor u svoj stari BMW koji je zahvaljujući tome postizao toliku brzinu da je pobjeđivao na svakoj utrci s benzinskim automobilima, što je do tada bilo nezamislivo“, nastavlja Mate priču o počecima razvoja svoje inovacije. Nakon što je zaključio kako nema smisla raditi električni motor i ugrađivati ga u automobil koji je rađen za benzinski pogon, pala je odluka o izradi automobila čiji bi svaki dio bio iz vlastite proizvodnje. „Autoindustrija funkcionira na način da se većina komponenti dobiva od dobavljača raznih dijelova, a mi si to jednostavno nismo mogli priuštiti budući da nam je cijeli budžet za razvoj jednog automobila iznosio kao faktura za jednu komponentu“.
Rimac Automobili je hrvatska tvrtka za proizvodnju električkih vozila, pogonskih sustava i sustava baterija. Tvrtka je poznata po razvoju najbržeg električnog automobila CONCEPT ONE. Snažan fokus na razvoj vlastitih proizvoda i dugoročne rezultate znači da većina inženjera radi na razvoju vlastitih proizvoda. Društvo je cjelokupnim poslovanjem posvećeno pomicanju granica tehnoloških mogućnosti u segmentu električnih automobila i tehnologija. U sklopu samog razvoja automobila, Rimac Automobili razvija veliki broj sustava, komponenti i tehnologija koji će svoju primjenu i tržište pronaći kod drugih proizvođača automobila. Trenutačno tvrtka razvija novu generaciju motora, invertera, baterijskog sustava, mjenjačkog sustava i infotainmenta.
Osim proizvodne djelatnosti, tvornica Rimac Automobili organizira vođene turističke ture za posjetitelje, poslovne partnere i grupe koji mogu upoznati inovativne procese stvaranja novih tehnologija i superautomobila 21. stoljeća. U ponudi je standardan obilazak koji traje otprilike 1 sat i 30 minuta, a uključuje kratki uvod vodiča o postanku tvrtke, posjetu Showroomu te odjelima Machining, CNC obrada, Proizvodnja kompozita, Lakirnica, Sastavljanje vozila, Odjeli istraživanja i razvoja (inženjeri) te posjet Greyp Bikes tvornici. Osim standardnog, moguće je dogovoriti i premium razgled, koji osim svega navedenog, uključuje i 10 minutnu testnu vožnju na Greyp G12 na električnom biciklu. Turistički obilazak tvornice Rimac Automobila brzo se pretvara u jednu od popularnijih turistička atrakcija Hrvatske.
U njegovoj tvrtki Rimac Automobili, na samom početku, pridružio mu se dizajner Adriano Mudri, austrijanac porijeklom iz Hrvatske koji je dizajnirao crvenu jurilicu prema Matinim smjernicama i željama. „Radili smo 3D modele i zajedno smo razvijali svaki detalj, tako da Concept One sada izgleda točno onako kako smo željeli“, objašnjava Rimac. Princ iz Abu Dhabija prvi je pokazao interes za automobilima i investiranjem u tvrtku. Čak su obavili i dubinsko snimanje firme, ali uvjet za potpisivanjem partnerskog ugovora bilo je preseljenje firme u Abu Dhabi, na što Mate nije htio pristati.
U jednom intervjuu Mate se prisjetio prvog uspjeha koji ujedno predstavlja i prvi veliki iskorak u svijetu električnih automobila u Hrvatskoj: „Concept One smo prvi put predstavili javnosti u rujnu 2011. na sajmu u Frankfurtu i ponosni smo što smo u vrlo kratkom vremenu zaposlili desetak ljudi, iznajmili halu i vlastitim sredstvima financirali proizvodnju automobila kojeg smo predstavili na sajmu“.
U 2009. godini se osniva društvo Rimac Automobili d.o.o. tijekom razvoja BMW E30,
popularno nazvanog Green Monster. Tvrtka se smjestila u Svetoj Nedelji, te je u početcima činila mala skupina stručnjaka na području električne energije, baterija i automobila. Završetkom projekta Green Monster, unatoč skepticima i slabo razvijenoj automobilskoj industriji u Hrvatskoj, Mate Rimac želi stvoriti „high-performance” električni sportski auto.
Dvije godine kasnije, u Frankfurtu je predstavljen Concept One. Automobil je dobio vrlo pozitivan komentar publike, jer je osim futurističkog i aerodinamičnog dizajna, imao i 4 električna motora sa 1288 konjskih snaga. Nakon određenog vremena predstavljen je i Concept S, moćnija verzija Concepta One, jednog od najbržih električnih automobila današnjice. U Ženevi je 2018. godine predstavljen i Concept Two, nasljednik Concepta One.
Rimac Nevera je električni sportski automobil koji je predstavljen 2021. na Međunarodnom salonu automobila u Ženevi, pod imenom Rimac Concept Two, ali kasnije preimenovan u Rimac Nevera. To je drugi po redu automobil proizvođača. Naziv potiče od hrvatske riječi nevera koja se koristi za iznenadne oluje na Jadranu i priobalju, često s grmljavinom. Većina ključnih komponenti i tehnologije nastala je u Hrvatskoj. Sastavljat će se u novoj tvornici koju je Rimac otvorio u Velikom Trgovišću.
Dugoročni cilj tvrtke je kontinuirano stvaranje inovacija, a to je upravo ono na čemu se istinski radi i na čemu se temelje njihovi proizvodi. Inovacije i proizvode dokazuju na trkaćim stazama i različitim testovima koji su često javni, te su upravo na takav način postali svjetski poznati kao stručnjaci za pogone električnih vozila. Uz vlastite automobile, rade i s velikim europskim proizvođačima automobila na razvoju pogonskih sustava i baterija. Osim na proizvodnju, njihov fokus je i na razvoju novih tehnologija, a to je primjerice kontinuirani rad na bateriji, koja se još nigdje u svijetu ne primjenjuje.
Pozicioniranje proizvoda Rimac automobila d.o.o. na tržištu
Tvrtka Rimac Automobili jedna je od najuspješnijih i najzanimljivijih hrvatskih start up-ova, koja je uspjela privući interes stranih ulagača prvenstveno invencijom i razvojem temeljenom na znanju. Automobilska industrija spada među najveće i najvažnije industrije u svijetu, a automobilske kompanije ubrajaju se u najveće svjetske kompanije. Niti jedan drugi proizvod, osim možda računala, nije toliko revolucionarno i dramatično primijenio čovjekovo poimanje vremena i prostora, koliko je to bio automobil. Rimac Automobili je jedina kompanija za proizvodnju automobila u Hrvatskoj.
Rimac Automobili d.o.o. je hrvatska automobilska tvrtka koja proizvodi najnaprednije, najsnažnije i najkompleksnije električne automobile s četiri motora u svijetu. O samoj veličini i poznatosti marke govori podatak da su za ovu hrvatsku tvrtku čuli diljem svijeta i da je postala jedan od vodećih proizvođača električnih automobila.
Rimac Automobili d.o.o. su stvorili vozilo koje je promijenilo današnje poimanje električnoga vozila. Brz, jedinstven, inovativan, stvoren u vlastitoj tvornici. Takav proizvod je prepoznat u svijetu te su se mnoge automobilske kompanije počele „boriti” za svoj proizvod, da bi bili konkurenti, odnosno da bi ostvarili konkurentsku prednost.
Posebnu pozornost svijeta privlače tehnološke inovacije, a Mate Rimac zajedno sa svojom tvrtkom može se ponositi već predstavljenim industrijskim proizvodima i idejama. Rimac Automobili razvio je i predstavio svjetskoj javnosti 2011. godine svoj prvi automobilski koncept električnog automobila Concept One na najvećoj svjetskoj izložbi automobila u Frankfurtu. Riječ je o ekskluzivnom, najbržem automobilu na električni pogon. Automobil je specifičan jer postiže brzinu od 300 km/h, a s jednim punjenjem može prijeći 500 kilometara, što je znatno više nego od bilo kojeg automobila na električni pogon velikih međunarodnih automobilističkih brendova.
Predmetni automobil je bio ekskluzivni izvozni proizvod koji je nastao i trebao bi se proizvoditi u Hrvatskoj. Razvoj šasije i dizajna pokrenut je početkom 2009., a već početkom 2010. godine prvi je prototip sportskog dvosjeda bio spreman za vožnju. Sastoji se od četiri električna motora koji razvijaju kombiniranu snagu od 1008 KS (800 Kw) i 3800 Nm okretnog momenta. Postiže ubrzanje do 100 km/h za 2,8 sekundi, dok mu je maksimalna brzina 305 km/h. Zanimanje za ovim automobilom su pokazali strani investitori te imućniji kupci.
2016. godine je u Ženevi predstavio Concept S – moćniju verziju Concepta, ali unatoč svjetskom uspjehu, nisu stali te su 2018. stvorili najnoviji i najbrži Concept Two. Opremljen s četiri električna motora i baterijom od 120 kWh, Concept Two s jednim punjenjem može prijeći 552 kilometra prema WLTP standardu te ima 1914 ks.
Za Concept Two se tvrdi da do 100 km/h ubrzava za 1,85 sekundi, te da mu treba 11,8 sekundi da bi ubrzao do 300 km/h. To mu omogućava ogroman električni okretni moment od 2300 Nm. Međutim, ovaj novi električni superauto nema samo fantastično ubrzanje, nego je opremljen tehnologijom koju su razvili Rimčevi inženjeri.
Impresivna rješenja su monokokna šasija od karbonskih vlakana koja je najveći pojedinačni komad karbona u cijeloj automobilskoj industriji i prvi koji ima bateriju integriranu u konstrukciju. Zbog toga nije bilo potrebe za ugradnjom potkonstrukcijskih elemenata, jer je ovjes pričvršćen izravno na karbonsku konstrukciju. Njegova su rješenja toliko impresivna da se Rimčeva tehnologija danas koristi u većini električnih i hibridnih električnih hipervozila visokih performansi koja dolaze na tržište. Dizajniranje, inženjering i proizvodnja ključnih sustava elektrifikacije za vozila visokih performansi ostaje Rimčeva misija, kompanija isporučuje svoje baterije i pogonske sustave, hardver i softver mnogim partnerima u automobilskoj industriji.
Tri godine nakon premijere prototipa Cocept Two, kojim je hrvatska tehnološka tvrtka impresionirala svijet, Rimac Automobili predstavili su serijsku izvedbu najsnažnijeg i najbržeg električnog automobila na svijetu, koji je dobio i vrlo zvučno ime – Nevera. Osim što nosi ponosno hrvatsko ime, Nevera ima nevjerojatne performanse – 1914 konjskih snaga i 2360 Nm okretnog momenta, ubrzanje od 0-60 mph za 1,85 s i do 300 km/h za samo 9,3 sekunde te maksimalna brzina od 412 km/h.
Jedinstvenu, tekućinom hlađenu bateriju u obliku slova H sa 6960 ćelija i kapacitetom od 120 kWh, tim Rimac automobila dizajnirao je od nule i smjestio je u samo srce Nevere. Četiri zasebna motora s permanentnim magnetima pojedinačno pokreću sva četiri kotača. Zajedno daju 1914 KS i 2360 Nm okretnog momenta, što je više od superautomobila s “konvencionalnim motorom” kakvih trenutačno ima na tržištu. Prednji i stražnji kotači povezani su s motorima preko prijenosnika s jednom brzinom. Konstruirani tako da odmah postignu maksimalan okretni moment, električni motori Nevere postižu učinkovitost od 97% – u usporedbi s 40% koliko imaju najučinkovitiji motori s unutarnjim izgaranjem – i ne trebaju nikakvo održavanje tijekom cijelog radnog vijeka.
Posebnost Nevere jest Rimčev All-Wheel Torque Vectoring 2 (R-AWTV 2) sustav koji zamjenjuje tradicionalne sustave elektroničke stabilnosti i kontrole proklizavanja, kako bi dodatno ojačao prianjanje i ubrzanje. S prostorom za dva putnika i njihovu prtljagu (kapacitet prtljažnika je 100 l), Nevera je automobil napravljen za redovito korištenje. U kokpitu se nalaze tri TFT zaslona visoke rezolucije, a vozač sam bira koliko informacija želi vidjeti. Konfiguriran i za vožnju pistom i za udobnost. Iz tvornice Rimac neće izaći dvije jednake Nevere, jer kupci mogu birati unutar široke ponude dizajna i materijala po mjeri. Uz vrhunski program personalizacije, nudit će se modeli po mjeri u raznim izdanjima: GT, Signature, Timeless ili Bespoke, a svaki vlasnik Nevere bit će pozvan u Hrvatsku, kako bi dizajnirao svoj auto prema vlastitom ukusu.
Strateška partnerstva Rimac automobila d.o.o.
Ono što predstavlja izazov rada u autoindustriji jest to što se automobilska industrija trenutačno suočava s četvrtom ili „zelenom“ revolucijom s ciljem povećanja učinkovitosti uporabe goriva i povećanjem korištenja obnovljivih izvora energije, zatim smanjenja emisije štetnih plinova te provođenja sveobuhvatne mogućnosti recikliranja vozila nakon isteka roka trajanja. Zabrinutost zbog zagađenja zraka, ovisnost o izvorima energije i klimatske promjene nastavljaju motivirati potragu za novim oblicima prijevoza. Elektrifikacija vozila može biti podijeljena na četiri vrste tehnologija a to su: hibridna električna vozila, hibridna vozila s mogućnošću priključaka na električnu opskrbnu mrežu, električna vozila s produženim dometom i električna vozila na baterije. Najpoznatiji primjeri električnih vozila na baterije su Rimac Automobili, Tesla i Fisker. Vizija naprednog pogona, elektrifikacija automobila te komunikacija među automobilima i njihovim okolišem sve više postaju stvarnost. Ovaj uspješan projekt dio je novih očekivanja u razvoju automobilske industrije, koja znatna sredstva ulaže u istraživanje i razvoj te se radi o dugotrajnom procesu koji se oslanja na značajna ulaganja i na partnerske dionice.
Društvo Rimac Automobili d.o.o u razdoblju od 2017.-2019. godine osiguralo je značajne kapitalne investicije koje su utjecale na promjenu vlasničke strukture društva. U skladu sa strategijom fokusiranom na dugoročne razvojne projekte, a ne na kratkoročne pozitivne financijske rezultate, dodatan doprinos razvoju i etabliranju poduzeća na tržištu doprinijela je investicija od 27 milijuna € društva Camel Group Ltd iz Kine. Ubrzo su tijekom ljeta 2018.godine osigurana i značajna sredstva tvrtke Porsche Engineering Group iz Njemačke. Ovim ulaganjem Porsche EG stekao je 10,78% udjela u društvu, dok je Camel Group imao 17,27%. Unatoč velikim investicijama u društvo, osnivač i direktor poduzeća Mate Rimac je i dalje bio većinski vlasnik sa 55,36%. Međutim 2019. godina dovela je do novih investitora, u vidu automobilskih poduzeća Hyundai Motor Company i Kia Motors Corporation sa gotovo 14% ukupnog udjela u društvu. Zadovoljni razvojem i suradnjom, Porsche EG se odlučuje na dodatna ulaganja, i povećanje udjela na 15,5% krajem ljeta iste godine. Ovakvim razvojem situacije Mate Rimac prestaje biti većinski vlasnik u poduzeću.
U listopadu 2021. krenula je s radom vodeća tvrtka za hiperautomobile na svijetu Bugatti Rimac d.o.o.. Spaja 112 godina tradicije Bugattija i deset godina tehnološke inovativnosti Rimac Automobila, proizvođača najbržeg električnog automobila na svijetu.
Nakon što je ugovorio posao života, preuzeo Bugatti, Mate Rimac postao je službeno čelni čovjek nove tvrtke Bugatti Rimac d.o.o. Prema podacima Sudskog registra, tvrtka ima sjedište u Brezju u Svetoj Nedelji kod Zagreba, temeljni kapital od 55.000 kuna, samo jednu djelatnost - proizvodnju motornih vozila i trenutačno samo jednu osobu ovlaštenu za zastupanje - Matu Rimca. Međutim, iza šturog zapisa u Sudskom registru nalaze se veliki planovi.
Rimac je u medije poslao i priopćenje u kojem navodi da od sada njegova tvrtka Rimac Automobili skupa s Bugattijem službeno posluju pod istom tvrtkom Bugatti Rimac d.o.o.-om te da je ona, kako je najavljeno u srpnju kad je provedena akvizicija, sada dio Rimac grupe.
Nova tvrtka će, prema najavama iz srpnja 2021. godine, u konačnici imati dva suvlasnika. Jedan je Porsche AG koji ima 45 posto udjela. Drugi i većinski dioničar je Rimac grupa s udjelom od 55 posto.
Po svemu sudeći, Rimac grupa je zapravo postojeća tvrtka Rimac Automobili, koja je i formalno osnivač tvrtke Bugatti Rimac. Usto, prema priopćenju, Rimac grupa ima istu vlasničku strukturu kao i postojeći Rimac Automobili. Mate Rimac je pojedinačno najveći dioničar u grupi s 37 posto, a slijedi Porsche s 24 posto pa Hyundai s 12 posto i ostali dioničari s 27 posto udjela.
Mate Rimac naglašava da u Bugatti Rimac nije ušao odjel istraživanja i razvoja njegove dosadašnje tvrtke. To znači, u novoj tvrtki Bugatti Rimac nisu razvoj i proizvodnja baterijskih sustava, pogonskih sklopova i ostalih komponenti za električna vozila visokih performansi. Sve ono po čemu je Rimčev startup poznat, sve to će, najavljuje Rimac, biti odvojeno u zasebnu cjelinu Rimac Technology. S obzirom na to da će Rimac Technology biti u cijelosti u vlasništvu Rimac grupe, pitanje je hoće li se taj dio poslovanja uopće odvojiti u zasebnu tvrtku.
U prilog tome da će baš postojeći pravni subjekt Rimac Automobili d.o.o. postati ono što se promovira kao Rimac grupa ide i podatak da je taj poslovni subjekt unazad nekoliko mjeseci dodatno dokapitaliziran. Njegov temeljni kapital sad je veći od 100 milijuna kuna. Trenutačno, tako ispada da Rimac grupa ima temeljni kapital od čak 107,1 milijun kuna.
Rimac Automobili i Bugatti nastavit će raditi kao zasebni brendovi i proizvođači, zadržavajući svoje proizvodne pogone u Zagrebu i Molsheimu, kao i distribucijske kanale. Rimac Technology će nastaviti s inovacijama, razvijajući sustave i tehnologije vozila za mnoge globalne proizvođače automobila, s primjenom tehnologije i u budućim modelima Bugatti i Rimac - pojašnjavaju u Rimac grupi.
Uz Rimca, u upravu tvrtke Bugatti Rimac će još troje ljudi. Generalni direktor Bugattija Christophe Piochon tako je postao glavni operativni direktor nove tvrtke. Njegovom pozicijom, tumače u Rimac grupu, jamči se nastavak operacija u Bugattijevoj tvornici u Molsheimu. Voditeljica kontrolinga u Porscheu Larissa Fleischer postala je glavna financijska direktorica, dok je glavni tehnološki direktor Rimac Automobila Emilio Scervo promoviran na tu istu funkciju u Bugatti Rimcu. Inače, Scervo je prethodno bio tehnički direktor u Aston Martinu, McLarenu, Mercedes AMG-u i Ferrariju.
U Nadzornom odboru nove tvrtke dva člana imenovao je Porsche, kao strateški partner. I to su ni manje ni više nego predsjednik uprave Porschea Oliver Blume i zamjenik predsjednika i financijski direktor Porschea Lutz Meschke.
Globalno sjedište kompanije Bugatti Rimac nalazi se u dosadašnjem sjedištu Rimac Automobila u Svetoj Nedelji kod Zagreba. S vremenom prijeći u nedavno najavljeni Rimac Campus od 200.000 kvadrata, koji se također nalazi u Svetoj Nedelji, a koji bi trebao biti otvoren 2023. godine. Riječ je investiciji od 200 milijuna eura, a tamo će biti smještena i divizija Rimac Technology.
Bugatti Rimac je već sada tvrtka koja broji 435 zaposlenika. Njih 300 u Svetoj Nedelji i još 135 u Molsheimu u Francuskoj. U Rimac grupi dodaju da će njihov rad podržavati i 180 ljudi na lokaciji Bugatti Engineeringa u Wolfsburgu, koji će biti u sklopu njemačke podružnice tvrtke Bugatti Rimac.
U Rimac grupi navode da divizija Rimac Technology broji 900 zaposlenika pa će ukupan broj zaposlenih u Rimac Grupa uskoro biti veći od njih 1.300 na različitim lokacijama.
Novi kampus u Svetoj Nedjelji
Rimac Automobili su predstavili projekt svog novog tehnološki naprednog sjedišta, koje uključuje testnu stazu, smještajne kapacitete i muzej. Rimac će ovim projektom okupiti sve svoje zaposlenike i funkcije na jednoj jedinstvenoj lokaciji u kompleks koji je dizajnirao poznati hrvatski arhitektonski ured 3LHD. Novi će kompleks biti baza za istraživanje, razvoj i proizvodnju, a omogućit će tvrtki da izraste od proizvodnje prototipova i projekata u manjim serijama do velikoserijske proizvodnje električnih pogonskih sklopova visokih performansi i baterijskih sustava za brojne globalne automobilske kompanije.
Nova lokacija nalazi se samo nekoliko kilometara od aktualnog sjedišta Rimac Automobila, u blizini Dvorca Kerestinec, i nalazi se na zemljištu od 200.000 m² dok će izgrađena površina doseći oko 100.000 m².
Izgled i dojam koji ostavlja novi kompleks rezultat su dugotrajnog promišljanja. Mate Rimac je želio da novo sjedište njegove tvrtke utjelovljuje ne samo karakter branda, već i karakter zaposlenika. Prostori su dizajnirani kako bi bili prijateljski, otvoreni i topli, s dodanim elementima zabave. Istodobno, sukladno statusu tvrtke, bit će moderni, osvijetljeni i nadahnuti prirodnim okruženjem. Za razliku od većine lokacija u automobilskoj industriji, gdje su postavljene visoke ograde i razina tajnosti, Rimac Kampus bit će otvoren za javnost i interakcija između posjetitelja, gostiju, znatiželjnika i zaposlenika je poželjna i dobrodošla.
Govoreći o uzbudljivim planovima, izvršni direktor i osnivač kompanije, Mate Rimac je rekao: “Prije samo 10 godina Rimac Automobili bili su jedan čovjek u garaži. Od tada smo narasli na oko 1.000 zaposlenika, ušli u strateška partnerstva s Porscheom, Hyundai Motor Grupom i drugim značajnim partnerima te surađujemo s najvećim imenima automobilske industrije. Ali, ono čemu smo ostali posvećeni je razvoj našeg poslovanja u Hrvatskoj; ponosni smo što smo ostali ovdje i što će ova nova lokacija postati naš dugoročni dom.”
Novi će kompleks sadržavati puno pametnih i jedinstvenih značajki. Među njima su “urbana močvara” i livade, plus vrt na krovu restorana. Dodatni element kompleksa bit će i smještajni kapaciteti. Umjesto klasičnog hotela za smještaj posjetitelja i novih zaposlenika, predviđen je niz pojedinačnih “kapsula” koje će se stopiti sa šumskim okruženjem.
Lokacija će imati i mnoge sadržaje koji će posjetiteljima i kupcima omogućiti da u posebnoj sobi pregledaju i izaberu specifikaciju svog Rimac automobila, a bit će tu i muzej i bar. U sklopu obilaska lokacije, posjetitelji će imati priliku i za obilazak proizvodnje. S obzirom na opseg rada Rimca za druge automobilske kompanije, predviđeno je i nekoliko soba za projekte kupaca, koji će biti dostupni samo za zaposlenike koji rade na određenom projektu.
Planirani su također i igraonica, teretana i sportski centar, restoran, pa čak i vrtić uz kojeg je i livada sa domaćim životinjama. U skladu s orijentacijom na održivost, predviđena je i proizvodnja organske hrane na licu mjesta, kao i obilje zelenila za uživanje i zaposlenika i posjetitelja. Udovoljavajući želji tvrtke za višenamjenskim i prilagodljivim prostorima, na lokaciji će se nalaziti i gledalište, konferencijska dvorana i prostorije za edukaciju.
S obzirom na brzi rast kompanije, lokacija je projektirana tako da se s vremenom može proširiti, a da se i dalje stapa sa svojim prirodnim okruženjem.
Dugoročno gledano, nova će lokacija primiti preko 2500 zaposlenika, što premašuje sadašnji broj zaposlenih za više od 100%. Stoga je lokacija podijeljena na dva različita područja. Prva je zgrada sjedišta kompanije, gdje će se nalaziti glavne funkcije, upravljanje te istraživanje i razvoj, kao i uredi Greypa, tvrtke za proizvodnju električnih bicikala.
Tu će zgradu sa proizvodnim pogonom povezivati veliki ostakljeni restoran suptilno ugrađen u krajolik s pogledom na obje strane kampusa. Na jednom kraju bit će maloprodajni prostor i vrtić. S druge strane će biti recepcija i muzej. Nasuprot njima bit će proizvodna i testna postrojenja, koja obuhvaćaju dizajn i izradu prototipova. Straga će se nalaziti ulaz u srce lokacije, proizvodni pogon sa strojnom obradom, proizvodnjom kompozita, lakirnicom, proizvodnjom baterija i dijelova elektropogona, sklapanjem vozila i laboratorijem za kontrolu kvalitete.
Veličina i ambicije novog Rimac kampusa su ogromni, što ga čini jednom od najvećih građevina ove vrste u Europi, ne samo u automobilskoj industriji. Predviđena financijska ulaganja u projekt premašuju 200 milijuna eura. Početak izgradnje na novoj lokaciji očekuje se do kraja godine, a završetak je planiran 2023. godine.
Financijska slika Rimac automobila d.o.o.
Horizontalna analiza bilance kompanije pokazuje visok stupanj diferencijacije vrijednosti pojedinačnih stavki tijekom promatranog razdoblja. U 2016. godini najveće postotne promjene postižu stavke nematerijalne imovine, zaliha, kratkotrajne financijske imovine, gubitka poslovne godine te kratkoročnih obveza. Kratkoročna financijska imovina raste za 2.500.813 kn u odnosu na baznu 2015. godinu, kao rezultat danog beskamatnog zajma društvu Greyp Bikes d.o.o.
Također sukladno MRS-u 38 kapitalizirani su troškovi razvojnih projekata, što je rezultiralo porastom nematerijalne imovine za 83,51%. Važnu stavku predstavlja i porast kratkoročnih obveza, ponajprije zbog odobrenih kredita Addiko banke te potraživanja domaćih dobavljača. Društvo ne ostvaruje dobit u odnosu na prethodnu godinu, no to je rezultat odluke žrtvovanja kratkoročnih nauštrb dugoročnih financijskih rezultata.
U 2017.godini odgođena porezna imovina se povećala više od 10 puta zbog priznatih poreznih gubitaka koji se mogu iskoristiti u narednom periodu. Kratkotrajna financijska imovina i dalje pokazuje trend rasta uslijed danih zajmova poduzeću Greyp Bikes d.o.o., ali i depozita u banci. Stavka novac u banci i blagajni raste za 65.609.427 kn u odnosu na baznu godinu, uplatom na devizni račun društva. Najveći porast bilježi stavka kapitalne rezerve uslijed dodatno uplaćenog kapitala.
Visok porast potraživanja u odnosu na baznu godinu, ali i prethodne, u 2018. godini rezultat je ponajprije potraživanja od inozemnih kupaca te danih predujmova dobavljačima.
Kapitalne rezerve i dalje pokazuju trend rasta, kao i upisani kapital. Jedna od rijetkih stavki koja pokazuje kontinuitet tijekom promatranog razdoblja je gubitak poslovne godine, koji u 2018. godini iznosi 19.892.807 kn, premda je niži u odnosu na 2017. godinu. Kratkoročne obveze su gotovo 3 puta veće u odnosu na 2015. godinu, gdje su dominantne stavke obveze za predujmove, prema dobavljačima i zaposlenicima.
Horizontalna analiza računa dobiti i gubitka pokazuje manji stupanj oscilacija vrijednosti u odnosu na bilancu. Točnije, većina stavki pokazuje jasan trend kretanja kroz promatrano razdoblje. Gotovo sve stavke poslovnih prihoda i rashoda se povećavaju u odnosu na baznu 2015. godinu, uz iznimku ostalih poslovnih prihoda koji su samo u 2016. godini niži za 49.539 kn u apsolutnom iznosu.
Prihodi od prodaje iz godine u godinu sve više rastu, ponajprije zahvaljujući prodaji proizvoda i usluga u inozemstvo. Nakon blagog pada u 2016. godini, ostali poslovni prihodi u 2017. godini su viši za 7.889.085 kn, od kojih veliki dio pripada naplati štete od osiguravajućeg društva. Povećanje ostalih poslovnih rashoda za gotovo 64 puta u 2017. godini, rezultat je u najvećem omjeru troškova ostalih posredovanja i otpisa gotovih proizvoda. Kontinuirane investicije u društvo, rast potražnje, ekspanzija tržišta te zahtjevi kupaca utjecali su na porast broja zaposlenih, a samim time i troškova osoblja. Također su značajno porasli materijalni troškovi, u vidu troškova materijala i sirovina te intelektualnih usluga.
U sve tri promatrane godine ukupni poslovni prihodi ostvaruju niže postotne promjene s perspektive rasta u odnosu na ukupne poslovne rashode. Financijski prihodi u 2016. godini ostvaruju pad, uslijed značajno nižih prihoda od kamata, dok prihodi u sljedećim godinama rastu kao posljedica pozitivnih tečajnih razlika te ulaganja u zajednički pothvat to jest joint venture. Financijski rashodi iz godine u godinu sve više rastu, kao posljedica najčešće negativnih tečajnih razlika ili kamatnih rashoda. Društvo u 2017. godini ostvaruje najveći gubitak razdoblja, premda se on u sljedećoj značajno smanjuje.
Tvrtka Rimac Automobili u 2019. godini je ostvarila streloviti rast prihoda i prvu neto dobit od 14,7 milijuna kuna. I ostale brojke iz financijskog izvješća upućuju da je nakon trnovitog poduzetničkog razdoblja genijalac iz Svete Nedjelje uplovio u mirnije vode.
2019. godina je po mnogo čemu bila prekretnica za tvrtku Rimac Automobili. Paralelno s nastavkom ulaganja u razvojne projekte Rimčeva auto-kompanija je ostvarila respektabilne prihode u visini 183,1 milijuna kuna (rast od 152 posto), pozitivnu EBITDA (dobit prije kamata, poreza i amortizacije) od 32,7 milijuna kuna te 14,7 milijuna kuna čiste dobiti. Financijski pokazatelji ukazuju da je Rimčeva firma prešla iz start-up faze poslovanja u zreliju fazu koju karakterizira stabilna financijska struktura i brzi organski rast.
Nakon vlasničkih ulaganja Porschea i Hyundaija u 2019. godini, bilanca kompanije je dodatno osnažena s 80 milijuna eura te opstanak kompanije više nije upitan. Vrijednost ukupne imovine premašila je milijardu kuna, a gotovo 80 posto financirano je vlasničkim kapitalom.
Iako je Rimčeva kompanija široj javnosti najpoznatija super brzim električnim automobilima, glavnina prihoda dolazi od prodaje tehnoloških rješenja i vitalnih dijelova za električne automobile (pogonski sklopovi, baterije, motori i sl.), čiji su kupci globalne kompanije poput Hyundaija, Kie, Porschea i Renaulta. Upravo poslovna suradnja i vlasnička povezanost s velikim imenima automobilske industrije omogućila je snažan organski rast i financijsku stabilnost Rimac automobila.
Veliki dio potencijala i dalje leži u dugoročnim razvojnim projektima koji podrazumijevaju višegodišnja ulaganja prije naplate prihoda, što je vidljivo u kretanju novčanog tijeka. Naime, unatoč snažnom rastu prihoda, kompanija bilježi negativni novčani tijek iz poslovnih aktivnosti u visini od 67,8 milijuna kuna.
Unatoč snažnom skoku prihoda i jačanju ostalih financijskih pokazatelja, kompanija zbog visokih kapitalnih ulaganja, koja su u 2019. dosegnula 413,5 milijuna kuna, još uvijek ima relativno niski povrat na imovinu (2,18 posto) te ispodprosječnu produktivnost ukupne aktive.
O financijskoj strani Rimac automobila d.o.o. govorio je i sam Mate Rimac u video snimci u kojoj je dao uvid u svoj način razmišljanja, kao i onoga što ga okupira. Iako je video naslovio “Rimac javni izvještaj Q32020”, što bi trebalo značiti niz podataka o poslovanju u dosadašnjem tijeku godine, zapravo je govorio o dosadašnjem razvoju Rimac automobila, odnosno izdvojio teme koje su ljudima zanimljive i gdje postoji nerazumijevanje - kako je sam to okarakterizirao.
Dvije firme koje je osnovao u Svetoj Nedelji sada imaju 908 zaposlenika (Rimac automobili i Greyp), iako nisu svi stalno zaposleni. Stalno zaposlenih je 828, od čega u Rimac automobilima 759, te 70 studenata i 10 vanjskih suradnika. Od lockdowna do danas su zaposlili 183 nova radnika, a 170 za stalno. U cijeloj godini do sada 250, a 231 za stalno. “Znači imali smo snažan rast. Nismo davali otkaze, nego suprotno”, komentirao je u predmetnom videu.
Potom je govorio o plaćama. Prosjek neto plaće bez prijevoza i troškova smještaja je 10.500 kuna. To je opisao kao iznos koji je daleko od onoga s čime su zadovoljni, žele biti konkurentni na internacionalnom tržištu rada ne samo u Hrvatskoj- “da imamo sretne i zadovoljne zaposlenike”. Rimac automobili imaju mjesečno 14 milijuna kuna bruto troška za plaće, spomenuo je. Kao zanimljivost je izdvojio svoju plaću, nešto ispod 35.000 kuna neto.
Na kraju, spomenut ćemo i kako su Rimac automobili d.o.o. uključeni i u viziju stvaranja novog koncepta transporta u obliku taksija bez vozača. Jesu li robotski taksiji realnost ili fantazija, doznat ćemo za nekoliko godina. Prema onome što piše u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti, prvi taksiji bez vozača trebali bi se pojaviti na zagrebačkim ulicama već 2024. godine. To bi bila testna faza, a nakon toga, 2025. godine, krenulo bi se s komercijalnom uslugom. Time bi Zagreb postao prvi grad u svijetu u kojem voze taksiji bez vozača.
Ivan VIDAS, struč. spec. oec.
Izvori:
Oporezivanje nekretnina porezom na dodanu vrijednost čest je predmet dvojbi poreznih obveznika. Stoga u nastavku donosimo sažet prikaz ispravnog određivanja poreznog položaja isporuka kada je riječ o nekretninama i porezu na dodanu vrijednost.
U okviru paketa poreznih izmjena kojeg je Vlada Republike Hrvatske sa sjednice 31. listopada 2024. uputila u saborsku proceduru je i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak koje su, između ostalog i od utjecaja na obračun plaća. Više informacija donosimo u nastavku uz komparativni prikaz obračuna plaće u 2025. u odnosu na 2024. i to s primjerom koji se odnosi na fizičke osobe s prebivalištem u Gradu Zagrebu.
Isporuke dobara unutar Europske unije česte su odnosno za neke poduzetnike i svakodnevne transakcije. Neovisno o tome, valja imati na umu formalne PDV uvjete kada je riječ o primjeni oslobođenja od plaćanja PDV-a za isporuke dobara u drugu državu članicu EU.
U sustavu poreza na dodanu vrijednost, od 1. siječnja 2025., očekuje se više novina. One se ponajprije odnose na povećanje praga za upis u registar obveznika PDV-a (s 40.000,00 eura na 50.000,00 eura), a predložene su i nove odredbe vezane uz male porezne obveznike. Također, predloženo je ukidanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima iz trećih zemalja te omogućavanje odbitka pretporeza temeljem rješenja Porezne uprave.
Amortizacija dugotrajne imovine predstavljaju stvari i prava čiji je pojedinačni trošak nabave veći od 665,00 eura i vijek trajanja duži od godine dana. Prilikom amortizacije predmetne imovine, potrebno je imati na umu porezno priznate stope, a o čemu više pojedinosti donosimo u ovom tekstu.