U okviru paketa poreznih izmjena kojeg je Vlada Republike Hrvatske sa sjednice 31. listopada 2024. uputila u saborsku proceduru je i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak koje su, između ostalog i od utjecaja na obračun plaća. Više informacija donosimo u nastavku uz komparativni prikaz obračuna plaće u 2025. u odnosu na 2024. i to s primjerom koji se odnosi na fizičke osobe s prebivalištem u Gradu Zagrebu.
1. Promjene u sustavu poreza na dohodak
U nastavku donosimo pojedinosti vezane uz zakonski prijedlog povećanja osnovnih odbitaka te porezne osnovice za primjenu poreznih stopa. Usto donosimo i informacije o novim rasponima za nižu i višu stopu godišnjeg poreza na dohodak.
• Povećanje osobnog odbitka
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak predlaže se povećati iznos osnovnog osobnog odbitka s 560,00 na 600,00 eura te iznose osobnih odbitaka za uzdržavane članove i invalidnost, i to primjenom postojećih koeficijenata na povećani iznos osnovnog osobnog odbitka.
U nastavku donosimo usporedbu svota osobnih odbitaka do 31.12.2024., i od 1.1.2025.:
• Povećanje porezne osnovice za primjenu poreznih stopa
U okviru predloženih izmjena predlaže se od 1. siječnja 2025. povećati iznos mjesečne i godišnje porezne osnovice. U nastavku je tablični pregled:
Prema zakonskom prijedlogu, od 1. siječnja 2025. predujam poreza na dohodak bi se plaćao po nižoj stopi do visine mjesečne porezne osnovice 5.000 € / godišnje porezne osnovice 60.000 € te po višoj stopi na iznos iznad mjesečne porezne osnovice od 5.000 € / godišnje porezne osnovice od 60.000 €.
• Novi rasponi niže i više stope godišnjeg poreza na dohodak
Predloženi su i novi rasponi niže i više stope godišnjeg poreza na dohodak unutar kojih predstavničko tijelo jedinica lokalne samouprave može svojim odlukama propisati visine poreznih stopa odnosno smanjiti gornje granice u rasponima za niže i više porezne stope.
Primjena važećih poreznih stopa prema visini porezne osnovice dana je u Tablici 1., a u Tablici 2. su novo predloženi rasponi od 1.1.2025.
Tablica 1: Do 31.12.2024.
Tablica 2: Od 1.1.2025.
2. Komparacija plaća u 2024. i 2025. uslijed promjena u sustavu poreza na dohodak
Sukladno predloženim promjenama, koje su u zakonskoj proceduri, u nastavku se prikazuje komparativni obračun plaće prije i nakon 1. siječnja 2025.
Primjer se odnosi na poreznog obveznika (iznad 30 - te godine života) s prebivalištem u Gradu Zagrebu koji ostvaruje bruto plaću 3.500,00 € mjesečno i koji ne ostvaruje pravo na uvećani osobni odbitak uz pretpostavku da predstavničko tijelo Grada Zagreba propiše najviše dopuštenu nižu poreznu stopu koja prema Prijedlogu zakona iznosi 23 %.
Usporedni obračun plaća:
Prema navedenom primjeru, poreznom obvezniku s mjesečnom bruto plaćom od 3.500,00 € će uslijed povećanja osobnog odbitka i smanjenja porezne stope doći do povećanja neto plaće za 22,64 € mjesečno odnosno godišnje 271,68 €.
U nastavku donosimo i primjer pod pretpostavkom da porezni obveznik iz prethodno opisanog primjera ima jednog uzdržavanog člana:
U ovom slučaju, poreznom obvezniku s mjesečnom bruto plaćom od 3.500,00 € koji ima jednog uzdržavanog člana, uslijed povećanja osobnog odbitka i smanjenja porezne stope doći će do povećanja mjesečnog iznosa neto-plaće za 25,56 €, što godišnje iznosi 306,72 €.
Nadalje, donosimo još jedan primjerak, izračunan pod pretpostavkom da predstavničko tijelo Grada Zagreba propiše najviše dopuštenu nižu poreznu stopu.
Parametri obračuna:
- porezni obveznik (iznad 30-te godine života)
- prebivalište u Gradu Zagrebu
- mjesečna bruto plaća u iznosu od 7.000,00 €
- nema prava na uvećani osobni odbitak.
Iz primjera je razvidno da će poreznom obvezniku s mjesečnom bruto plaćom 7.000,00 € uslijed povećanja osobnog odbitka, povećanja porezne osnovice za primjenu niže porezne stope i smanjenja porezne stope doći do povećanja neto-plaće za 138,56 € mjesečno odnosno godišnje iznosi 1.662,72 €.
Autorica: Gordana Lončar, univ. spec. oec., Ministarstvo financija, Porezna uprava.
_____________________
1 2.240,00 x 23,60 %
2 2.200,00 x 23,00 %
3 560,00 + 280,00 = 840,00
4 600,00 + 300,00 = 900,00
5 1.960,00 x 23,60 %
6 1.900,00 x 23,00 %
Isporuke dobara unutar Europske unije česte su odnosno za neke poduzetnike i svakodnevne transakcije. Neovisno o tome, valja imati na umu formalne PDV uvjete kada je riječ o primjeni oslobođenja od plaćanja PDV-a za isporuke dobara u drugu državu članicu EU.
U sustavu poreza na dodanu vrijednost, od 1. siječnja 2025., očekuje se više novina. One se ponajprije odnose na povećanje praga za upis u registar obveznika PDV-a (s 40.000,00 eura na 50.000,00 eura), a predložene su i nove odredbe vezane uz male porezne obveznike. Također, predloženo je ukidanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima iz trećih zemalja te omogućavanje odbitka pretporeza temeljem rješenja Porezne uprave.
Amortizacija dugotrajne imovine predstavljaju stvari i prava čiji je pojedinačni trošak nabave veći od 665,00 eura i vijek trajanja duži od godine dana. Prilikom amortizacije predmetne imovine, potrebno je imati na umu porezno priznate stope, a o čemu više pojedinosti donosimo u ovom tekstu.
Najava nove porezne reforme u sklopu koje se uvodi i porez na nekretnine izazvala je burne reakcije i polemike među građanima i stručnjacima. Ono što se zasad zna je da bi s početkom iduće godine trebao zaživjeti porez na nekretnine. U poreznim škarama ipak neće biti sve nekretnine, a o visini poreza odlučivat će lokalni čelnici. Detaljnije o tome što nam donosi “novi” porez na nekretnine s osvrtom na Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnim porezima saznajte u nastavku članka.
SWOT analiza, odnosno SWOT matrix jedna je od najpoznatijih i osnovnih tehnika strateške analize unutar poslovnih znanosti. Riječ je o jednom od ključnih alata koji je vrlo važan i preporučljiv kod donošenja svih strateških odluka, primjerice otvaranja nove tvrtke, lansiranja novog proizvoda, prestrukturiranja organizacije, nastupa na novom tržištu i slično. Više o SWOT analizi u nastavku članka.