Isporuke dobara unutar Europske unije česte su odnosno za neke poduzetnike i svakodnevne transakcije. Neovisno o tome, valja imati na umu formalne PDV uvjete kada je riječ o primjeni oslobođenja od plaćanja PDV-a za isporuke dobara u drugu državu članicu EU.
1. Uvod
Člankom 41. Zakona o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., br. 73/13, 99/13, 148/13, 153/13, 143/14, 115/16, 106/18, 121/19, 138/20, 39/22, 113/22, 33/23 i 114/23 – u nastavku teksta: Zakon o PDV-u) propisani su uvjeti za ostvarivanje oslobođenja od plaćanja poreza na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV), s pravom odbitka pretporeza za transakcije unutar Europske unije (u nastavku teksta: EU), odnosno za isporuke dobara iz tuzemstva u drugu državu članicu.
Općenito, tuzemni porezni obveznik prilikom prodaje dobara drugom poreznom obvezniku sa sjedištem u drugoj državi članici neće iskazati PDV na računu ako mu taj drugi porezni obveznik dostavi svoj ispravan PDV identifikacijski broj. Pretporez zaračunan u ulaznim računima drugih poreznih obveznika u tuzemstvu koji se odnose na takvu prekograničnu isporuku dobara tuzemni porezni obveznik ima pravo odbiti temeljem članka 58. Zakona o PDV-u. Ako porezni obveznik iz druge države članice EU ne dostavi svoj PDV identifikacijski broj tada je tuzemni porezni obveznik obvezan zaračunati PDV. Također, bitno je da dobra fizički napuste područje RH, da prijevoz dobara obavi isporučitelj ili kupac, a kupac mora biti porezni obveznik u drugoj državi članici. U nastavku donosimo kratak osvrt o načinu ostvarivanja oslobođenja od PDV-a propisanih člankom 41. Zakona o PDV-u.
2. Isporuke dobara u drugu državu članicu EU
Prema odredbama članka 41. stavka 1. točke a) Zakona o PDV-u, plaćanja PDV-a su oslobođene isporuke dobara koje prodavatelj ili osoba koja stječe dobra ili druga osoba za njihov račun otpremi ili preveze iz tuzemstva u drugu državu članicu, ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
• dobra se isporučuju drugom poreznom obvezniku ili pravnoj osobi koja nije porezni obveznik, a koja djeluje kao takva, u drugoj državi članici te
• porezni obveznik ili pravna osoba koja nije porezni obveznik kojoj se obavlja isporuka registrirana je za potrebe PDV-a u drugoj državi članici te je isporučitelju dala svoj PDV identifikacijski broj.
Teret dokazivanja da su ovi uvjeti ispunjeni je na isporučitelju, a za dokazivanje obavljene provjere PDV identifikacijskog broja svojeg poslovnog partnera putem VIES baze dovoljno je da porezni obveznik u knjigovodstvenoj evidenciji ima pohranjen „Referentni broj/Consultation Number“, odnosno šifriranu oznaku rezultata na određeni datum1.
Također, za primjenu oslobođenja od plaćanja PDV-a za isporuke dobara u druge države članice EU2:
• isporučitelj mora o otpremi ili prijevozu dobara u drugu državu članicu posjedovati barem dva neproturječna dokaza od dvije različite strane koje su međusobno neovisne te neovisne i o isporučitelju i o stjecatelju, kao što su primjerice potpisani CMR, teretnica ili račun za prijevoz dobara, ili
• isporučitelj mora posjedovati pojedinačni dokaz, poput potpisanog CMR-a, teretnice, računa za prijevoz, zajedno s pojedinačnim neproturječnim dokazom poput police osiguranja u vezi s prijevozom dobara ili bankovnog dokumenta kojim se potvrđuje plaćanje otpreme, službenog dokumenta koje je izdalo tijelo javne vlasti, javni bilježnik, kojim se potvrđuje dolazak dobara u državu članicu odredišta, ili potvrde koju je u državi članici odredišta izdao posjednik skladišta kojom se potvrđuje skladištenje dobara u toj državi članici.
U nastavku donosimo pregled dokaza koje isporučitelj mora posjedovati3:
Dokumenti koji se odnose na otpremu ili prijevoz dobara |
Ostali dokumenti |
1. Potpisani CMR teretni list | 1. Polica osiguranja u vezi s otpremom ili prijevozom dobara |
2. Teretnica | 2. Bankovni dokument kojim se potvrđuje plaćanje otpreme ili prijevoza dobara |
3. Račun prijevoznika dobara | 3. Službeni dokument koji je izdalo tijelo javne vlasti, javni bilježnik, kojim se potvrđuje dolazak dobara u državu članicu odredišta |
4. Račun za zračni prijevoz | 4. Potvrda koju je u državi članici odredišta izdao posjednik skladišta kojom se potvrđuje skladištenje dobara u toj državi članici |
Kada dobra otpremi ili preveze iz tuzemstva u drugu državu članicu porezni obveznik isporučitelj ili druga osoba za njegov račun, isporučitelj kao dokaz da je obavljena otprema ili prijevoz mora posjedovati:
• dva dokaza iz prvog stupca tablice (dva neproturječna dokaza koji se odnose na otpremu ili prijevoz dobara), ili
• jedan dokaz iz prvog stupca i jedan dokaz iz drugog stupca tablice.
U slučaju kada dobra otpremi ili preveze iz tuzemstva u drugu državu članicu stjecatelj odnosno osoba koja stječe dobra ili druga osoba za njen račun, porezni obveznik isporučitelj dobara mora posjedovati:
• pisanu izjavu stjecatelja u kojoj navodi datum izdavanja, ime i prezime stjecatelja, količinu i prirodu dobara, datum i mjesto dolaska dobara, u slučaju isporuke prijevoznih sredstava - identifikacijski broj prijevoznog sredstva i identifikaciju pojedinca koji preuzima dobra za račun stjecatelja (bilo koja osoba koja preuzima dobra za račun stjecatelja),
• dva dokaza iz prvog stupca tablice (dva neproturječna dokaza koji se odnose na otpremu ili prijevoz dobara), ili
• jedan dokaz iz prvog stupca i jedan dokaz iz drugog stupca tablice.
Ako stjecatelj otpremu ili prijevoz dobara u drugu državu članicu obavi vlastitim prijevoznim sredstvom isporučitelj kao dokaz treba posjedovati račun i druge raspoložive dokumente kao što su primjerice dokaz o plaćanju, narudžbenica, otpremnica i slično te pisanu izjavu stjecatelja4.
3. Osvrt na posebnosti
• nova prijevozna sredstva u smislu Zakona o PDV-i imaju drukčiji status u odnosu na ostala dobra te su sukladno članku 41. stavku 1. točki b) Zakona o PDV-u plaćanja PDV-a oslobođene isporuke novih prijevoznih sredstava koja prodavatelj, kupac ili druga osoba za njihov račun otpremi ili preveze iz tuzemstva u drugu državu članicu poreznom obvezniku ili pravnoj osobi koja nije porezni obveznik, koji nije prešao prag stjecanja ili bilo kojoj drugoj osobi koja nije porezni obveznik
• isporuka dobara koja podliježu trošarinama (alkohol i alkoholna pića, duhanske prerađevine i energenti osim plina putem sustava za prirodni plin) u drugu državu članicu oslobođena je PDV-a ako su ta dobra prevezena pod uvjetima propisanim posebnim propisom o trošarinama
• premještanje dobara u drugu državu članicu, odnosno isporuka koja bi bila oslobođena od plaćanja PDV-a da je obavljena za drugog poreznog obveznika, oslobođeno je plaćanja PDV-a oslobođeno je prema članku 41. stavku 1. točki d) Zakona o PDV-u
• oslobođenje za isporuke unutar EU ne primjenjuje mali porezni obveznik koji je oslobođen plaćanja PDV-a na isporuke dobara i usluga.
Ana Adorić, dipl. oec, univ. spec. oec.
_________________________________
^ 1 Mišljenje Porezne uprave KLASA: 410-19/19-02/317 URBROJ: 513-07-21-01/19-2 od 12. studenoga 2019.
^ 2 Članak 45.a Provedbene uredbe Vijeća (EU) br. 282/2011
^ 3Mišljenje Porezne uprave KLASA: 410-19/20-02-38 URBROJ: 513-07-21-01/20-2 od 24. veljače 2020.
^ 4 Mišljenje Porezne uprave KLASA: 410-19/20-01/38 URBROJ: 513-07-21-01/20-2 od 24. veljače 2020.
U sustavu poreza na dodanu vrijednost, od 1. siječnja 2025., očekuje se više novina. One se ponajprije odnose na povećanje praga za upis u registar obveznika PDV-a (s 40.000,00 eura na 50.000,00 eura), a predložene su i nove odredbe vezane uz male porezne obveznike. Također, predloženo je ukidanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima iz trećih zemalja te omogućavanje odbitka pretporeza temeljem rješenja Porezne uprave.
Amortizacija dugotrajne imovine predstavljaju stvari i prava čiji je pojedinačni trošak nabave veći od 665,00 eura i vijek trajanja duži od godine dana. Prilikom amortizacije predmetne imovine, potrebno je imati na umu porezno priznate stope, a o čemu više pojedinosti donosimo u ovom tekstu.
Najava nove porezne reforme u sklopu koje se uvodi i porez na nekretnine izazvala je burne reakcije i polemike među građanima i stručnjacima. Ono što se zasad zna je da bi s početkom iduće godine trebao zaživjeti porez na nekretnine. U poreznim škarama ipak neće biti sve nekretnine, a o visini poreza odlučivat će lokalni čelnici. Detaljnije o tome što nam donosi “novi” porez na nekretnine s osvrtom na Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnim porezima saznajte u nastavku članka.
SWOT analiza, odnosno SWOT matrix jedna je od najpoznatijih i osnovnih tehnika strateške analize unutar poslovnih znanosti. Riječ je o jednom od ključnih alata koji je vrlo važan i preporučljiv kod donošenja svih strateških odluka, primjerice otvaranja nove tvrtke, lansiranja novog proizvoda, prestrukturiranja organizacije, nastupa na novom tržištu i slično. Više o SWOT analizi u nastavku članka.
Pored međuzavisnosti radnog, trgovačkog, obveznog i stečajnog prava, cilj je rada ukazati na očigledne napetosti i trajni konfliktni potencijal među njima. On se, možda, ponajbolje ogleda u pozitivnopravnoj regulaciji menadžerskog ugovora osoba koje su angažirane u društvu nad kojim je otvoren stečajni postupak. Autor analizira problematiku posljedica otvaranja stečajnog postupka na menadžerski ugovor kroz zakonske odredbe prikazujući relevantnu sudsku praksu.